DPC Home

Verdens nordligste ruin udgravet

PRESSEMEDDELELSE

København, den 5/10-2001

Dansk Polarcenters populærvidenskabelige nyhedsblad Polarfronten er på trapperne og kan allerede nu læses på centrets hjemmeside. Vi henleder især opmærksomheden på tre artikler:

Grønlandske studerende taler ikke grønlandsk

En undersøgelse blandt grønlandske studerende i Danmark og Grønland viser, at tre ud af fire ikke taler grønlandsk. Det er en kæp i hjulet på Hjemmestyrets sprogpolitik, der har som mål at indføre grønlandsk som officielt sprog i hele den offentlige sektor. Det skriver Dansk Polarcenters nyhedsblad Polarfronten i sit seneste nummer.

Den ene af de to unge, grønlandske forskere bag undersøgelsen, cand.psych. Naaja Nathanielsen, efterlyser i artiklen, at der satses målrettet på at give de studerende de nødvendige grønlandskkundskaber. Samtidig advarer hun mod en grønlandisering, som nedprioriterer danskundervisningen:

- Det er et problem, at de grønlandske politikere har så travlt med at lægge distance til det danske sprog, som trods alt stadig er en forudsætning for at tage en videregående uddannelse. De er ved at skabe et A- og et B-hold i det grønlandske samfund, hvor det kun er de dansktalende, som har mulighed for at tage sig en uddannelse.

I stedet anbefaler hun, at både dansk og grønlandsk styrkes. Naaja Nathanielsens konklusion lyder:

- Politikerne skal lade være med at se den dansk-grønlandske problemstilling som en enten-eller-situation og i stedet tage konsekvensen af, at man har et tosproget samfund, hvor begge sprog er nødvendige for samfundets fremtidige vækst.

Kontakt:

Nye øer opdaget nord for Grønland

En rekognoscering fra fly har denne sommer med stor sandsynlighed fastslået eksistensen af en lille ø nordvest for verdens hidtil nordligste ø, Oodaaq Ø, ud for Grønlands nordligste spids. Samtidig afslørede overflyvningen, at der i området muligvis er to-tre andre hidtil ukendte øer, hvoraf én ligger endnu længere mod nord.

Den nye ø blev opdaget i 1996 af deltagerne på sportsekspeditionen American Top of the World Expedition, som i et forsøg på at finde Oodaaq Ø stødte ind i et 10x10 meter, stenfyldt landområde ca. 1700 meter vestnordvest for denne. Ekspeditionen bestemte øens præcise position til at være 83° 40 34.8" N, 30° 38 38.6" W.

Da ekspeditionsdeltagerne sammen med logistikchef Hauge Andersson fra Dansk Polarcenter i sommer overfløj stedet, bekræftede en ny GPS-måling, at der ligger en ø på nøjagtig den position, som ekspeditionen havde besøgt i 1996.

,
DPC,
tlf.: 3288 0113
ha@dpc.dk

Verdens nordligste ruin udgravet

På en tværfaglig ekspedition til Frigg Fjord i Nordgrønland er verdens nordligste ruin blevet udgravet. Den blev fundet ved Columbus Sø i bunden af Frigg Fjord, hvor moskusoksejægere - formentlig fra Thule-kulturen - har efterladt et stensat ildsted med overliggende stegeplade. Fundet menes at stamme fra 1400-tallet.

Forskerholdet bestod af geografer og arkæologer og var i øvrigt i området for at undersøge sammenhængen mellem klimatiske svingninger og menneskets tilstedeværelse. Ekspeditionen var finanseret af det Kongelige Geografiske Selskab.

,
Sila, Nationalmuseet,